Passe Par Tout (deutsch)

600 posters, 6 different subjects / Vienna, 2004

A concrete wall, with a single section of advertising poster sticking to it. Have the other pieces of the poster fallen off and is this the only one left, or has the poster paster’s supply of all the other sections run out? Whatever – at first glance, this situation gave the impression that an error had crept into the medium, that a disturbance had planted itself firmly in the middle of the clean, shiny surface of the urban billboard landscape. The homogeneity in the smooth skin of the gaudy pictures that typify the billboard medium had been interrupted, and instead, another type of surface had found its way back into the urban picture which is otherwise concealed by posters and thereby excluded: the city’s surface, the surface of the walls in the urban environment. Unbrightened and unembellished, a piece of this architectonic skin – pars pro toto – was presented and, moreover, considerably magnified, so that all its little unevennesses and all the repaired holes in the plaster were clearly visible.
The wall was the background for one section of an advertising poster, but the poster itself had simply disappeared – except for this one remaining piece. This remainder, however, is the important part of all commercial posters, and for this reason, out of every advertising subject that was used, the section pasted was always the one with the company logo or brand emblem on it. The logos were varied at random, but the wall was always the same. Generally, the fact is: logos are passe-partouts, they fit everywhere and they are found everywhere. Just like here. The emphasis was on the autonomous significance – what did the logo, in each case, have to do with this wall? – and, equally, on the arbitrariness of the positioning of the brand logo on the wall. Moreover, considering how comprehensive the occupation of public spaces by commercial images has become, our emptying of the advertising surface was a small contribution towards calming down the urban landscape, towards a brief interval of commercial abstinence.


Passe Par Tout

600 Plakate, 6 verschiedene Sujets / Wien, 2004

Eine Betonmauer, auf der ein einzelner Bogen eines Werbeplakats klebt. Sind dessen andere Teile heruntergefallen und ist nur der eine noch übrig geblieben oder sind dem Afficheur die restlichen Bogen beim Kleben ausgegangen? Wie auch immer, ein erster kurzer Blick auf diese Situation erweckte den Eindruck, ein Fehler habe sich ins Medium eingeschlichen, eine Störung sich breit gemacht inmitten der sauberen blitzblanken Oberflächen der städtischen Großplakate. Die Homogenität in der glatten Haut der knalligen Bilder, die das Medium Großplakat auszeichnet, war hier also unterbrochen. Stattdessen wurde eine
andere Oberfläche ins Bild geholt, die ansonsten von den Plakaten gerade überdeckt oder kaschiert wird und ausgespart bleibt: die der Stadt, der Mauern des städtischen Umfelds. Auf ungeschönte Weise wurde
da – Pars pro Toto – ein Stück dieser architektonischen Haut vorgestellt, noch dazu stark vergrößert,
sodass all ihre kleinen Unebenheiten und ausgebesserten Löcher im Putz gut sichtbar waren.
Die Mauer war der Hintergrund für den einen Bogen aus dem Werbeplakat, das Plakat selbst aber war einfach verschwunden – bis auf den einen Rest. Dieser Rest jedoch ist der wesentliche Teil bei allen kommerziellen Plakaten; aus den verwendeten Werbesujets wurde deshalb immer jeweils derjenige Bogen geklebt, der das Unternehmenslogo oder Markenemblem zeigte. Die Logos wechselten zufällig, die Mauer jedoch blieb immer gleich. Allgemein gilt ja: Logos sind Passepartouts, sie passen und sie finden sich überall. So auch hier. Die autonome Signifikanz – was hatte das Logo jeweils mit dieser Mauer zu tun? – wie gleichermaßen die Beliebigkeit in der Platzierung der Markenlogos wurden betont. Zudem war das Leerräumen der Werbefläche, bedenkt man die mittlerweile allumfassend gewordene Besetzung des öffentlichen Raums mit kommerziellen Images, auch ein kleiner Beitrag zur Beruhigung der Stadt, zu einem kurzen Abstandnehmen.